Gasite pe Internet, si cu amabilitatea lui Brassovia de pe transira.ro, doua poze foarte rare cu primul model de utilitara TV, fabricate in perioada 1958 - 1964. Din pacate acest model e de mult extinct, ultima poza in care apare asa ceva e din 1971, in plus banuiesc ca putine exemplare au fost fabricate si cine ar fi spus ca asa ceva ar avea o valoare istorica? Si asa se duce o parte din istoria noastra, din nepasare si din dispretul care inca avem fata de "vechituri". Microbuzul e modelul TV-5, dotat cu 4x4. Masinile foloseau motor de M59 pana in 1962.
Tin sa spun ca TV 1958-64 nu e singurul model extinct sau aproape extinct in Romania. Modelul de TV fabricat intre 1964 si 67 (si el numit 4) s-a dus de mult, desi cel putin doua exemplare au supravietuit dupa revolutie, unul la Cluj si unul in capitala. Primele autobuze fabricate in tara exista numai in poze. Dacia 1302 nu am vazut din 2007, si era groaznic modificata. 1100S mai exista una, tare ruginita. 1300 break e foarte rara, variantele de salvare sau 1300F (autofurgoneta) extincte. Din fericire doua exemplare de SR-101 au fost salvate de fabrica, si mai exista inca o epava prin tara. Primele variante de ARO 24, mai ales 242 si 244, cred ca mai sunt numai prin strainatate. (241 a mai supravietuit ca masina de vanatoare pentru "tovarasi", si 240 / 243 erau la armata). Singurul IMS 57 existent e in stare foarte precara odata cu disparitia lui de la fosta fabrica ARO...
Nu e destul sa importam masini, oricat de frumoase sau importante ar fi. Trebuie sa cautam si sa conservam si o parte din istoria noastra auto pentru ca, uita asa ne-am trezit ca cehii si nemtii au conservat mai multe TV-uri 41 si 51 (1967-72) decat a fost tara producatoare in stare.
Two photos, the second thanks to user brassovia from transira.ro , showing the first generation of TV utility vehicles, long since extinct in Romania. Few probably were made, few cared about them, and so another model died out. Sadly this isn't the only Romanian-made model for which this happened. Over the next months I will present a few more, as sadly in many cases photographs are all we have left.
It is NOT enough for Romanian classic car fans to import cars, however shiny and beautiful, from abroad. Romania must conserve its own history. There are more TV-41 and 51 models in the Czech Republic and in Germany than there are in Romania, its parent country. We cannot let further models die out.
Mai este o fotografie aici ... https://www.facebook.com/photo/?fbid=794009592249426&set=pcb.794015108915541... Aprilie 1974, fotografii de la prospecțiile filmului Zidul, debutul in lung metraj al regizorului Constantin Vaeni. Fotograf de platou Gheorghe Dumitru.
ReplyDelete