In anii 60 in Bucuresti, pentru taximetre de carat marfa, se foloseau IMS-uri, ARO-uri M461, sau TV-uri. Prin 1970, totusi, au inceput sa circule pe strazile capitalei si Volga M21 pick-up, carosate special la uzinele ITB. Din poze de epoca, aflam ca masinile erau un albastru deschis, spre bleu. In plus, se pare ca nu a fost o serie de Volgi cumparate si carosate: majoritatea masinilr sunt modele 1958-62, adica invechite, probabil foste masini din dotarea vreunui minister, bune numai pentru carat marfa. Dupa 1975/6 nu mai apar poze cu Volgi M21 in dotarea ITB-ului, desi o poza, din 1978 (penultima), arata un pick-up simplu, probabil scos din taximetrie si folosit particular. In mijlocul anilor 70, ARO 24, model mult mai modern, le-a inlocuit; ARO 24 urmeaza si el sa fie inlocuit de autocamioneta Dacia 1302 in 1978/9.
Ultima poza arata un Volga pick-up care a supravietuit in Romania: daca e un supravietuitor unicat din lotul ITB sau o modificare home-made, n-am nicio idee. Multi astazi asociaza Volga M21 cu nomenclatura comunista, insa iata un model mult mia putin cunoscut, si in plus, unicat in Romania (desi se pare ca si uzinele de la Gorki au incercat asa ceva in serie extrem de mica).
In the 1960s, commercial taxis in Bucharest were ARO and IMS trucks, and TV pickups. However, in about 1970, Volga M21 pick-ups started to ply the streets. These were specially coachbuilt at the ITB works in Bucharest. From old photos, it can be seen that they were painted a medium shade of blue. It also seems that there were not a specific seris of cars imprted from new: most of the models visible are older, pre 1962 Volgas, indicating that they were taken from the services of various Departments owing to advanced age or use, and places as workhorses in the state-oned taxi fleet. By 1975/6, they were being replaced with the far more modern ARO 24 range, which in turn would be replaced by the Dacia 1302 in around 1978/9.
The second to last photo, taken in 1978, shows a rather battered example without ITB livery, presumably withdrawn from taxi use and used as a private hack. The final picture shows a surviving Volga pick-up. Whether it is a unique survivor of the original Bucharest cabs, or a home-made conversion, I do not know.
Most people these days associate the Volga M21 with Communist nomenklatura. However, here is one model of Volga which is far less known and, moreover, unique to Romania (although, to be fair, it seems that the Gorky works also tried something similar, in very limited quantities).
Case căzute 932 – Str. Logofătul Tăutu 63
12 hours ago
Felicitari pt articol. Chiar nu am stiut asta. Vazusem multe Volga Pickup, chiar si machete, dar n-am stiut ca toate sunt homemade. Bag seama ca o parte din ele au fost facute din modelul Kombi, M22
ReplyDeleteIntr-adevar, se observa doua tipuri - spate simplu, si spate cu partea peste roata mai "bombata". Exista si machete??? Ar fi tare interesant sa completez articolul cu asa ceva.... Presupun ca si ele sunt made in Ro?
ReplyDeleteNu vreau sa va plictisesc cu asta. Dar astea (machetele) sunt boala mea. Uitati aici:
ReplyDeletehttp://i908.photobucket.com/albums/ac285/Piniuli/DeA/gaz21rpickupbluevanblue.jpg
http://i908.photobucket.com/albums/ac285/Piniuli/DeA/000_0005jpg121.jpg
http://i908.photobucket.com/albums/ac285/Piniuli/DeA/000_0004jpg134.jpg
Una e facuta de un rus si alta de un francez. Ele sunt modificate din macheta Volga M22 produsa de IST Models si distribuita de DeAgostini. DeAgostini are lansate in cateva tari (Cehia, Ungaria, Rusia, Polonia) serie de machete de masini comunsite. Poate vor fi si in Ro. Daca va intereseaza va pot da mai multe detalii. Sunt pe punctul de a pune mana pe niste machete de M22 si voi face si eu o astfel de transformare.
Aha! Foarte faine. Cred ca au fost inspirate dupa prototipul facut de rusi, http://www.autogallery.org.ru/k/g/m21plaz.jpg . Foarte posibil, Volga a fost convertita in pick-up si in alte tari comuniste... Nu era o modificare rara in trecut (viz articolele cu Packard si Opel 8 de pe blog.) Daca faceti unul similar, neaparat ii trebuie o emblema ITB, si placute de Bucuresti, totusi!
ReplyDeleteSigur. Asa va fi. O sa va tin la curent :)
ReplyDeletefoarte interesant blog... ador volga ca forma de masina. este super. nu stiu de ce. as da orice sa gasesc o macheta de volga M21. Am facut niste fotografii unor masini vechi prin parcari. maine le pun pe blogul meu. felicitari inca o data
ReplyDeleteSe afla de mult timp la vanzare:
ReplyDeletehttp://forum.4tuning.ro/191-bazar-auto-masini/382511-vand-volga-21-camioneta-unicat.html
Am mai gasit pe GMaps undeva prin judetul Arad si asta: https://www.google.com/maps/@46.43922,22.2061627,3a,24.8y,52.34h,75.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0J-w2jqUO1Y_NPtM3Dcx4A!2e0!7i13312!8i6656 . E clar nefunctionala, dar poate-poate ceva ar mai putea fi salvat, nu-mi dau seama ce...
ReplyDeleteDeci, au fost realizate din mașini scoase din uz, de la comisariat, partid, nomenclatura sau chiar taxi, neatractive pentru omul de rând (prea rablagite prea obosite, prea consumatoare) , care deja se orienta spre mașini mai mici și economice (dacia, skoda, moskvich, lada, etc). Au fost făcute la atelierul ITB. Mi se pare că aveau deja motor diesel de aro, erau folosite ca taxi, la cărat mobilă pentru cei ce se mutau. Nu existau particulari pe atunci. Mai erau folosite și pentru aprovizionare la piață, la diverse restaurante, sau baruri, se transportau navete etc. După 1982,odată cu apariția dacia 1304, au cam dispărut, erau prea consumatoare, prea uzate, greu de condus.
ReplyDeleteErau taxiuri Volga M22 Universal ( break) sau masini ale altor institutii( printre altele, editura Cartea Romaneasca a avut una in dotare, de noua, cand era Marin Preda director). Cand si-au indeplinit norma de km, in loc sa fie casate, au fost taiate si transformate in furgonete, datorita ampatamentului marit fata de Volga M21.
ReplyDelete