5 March 2013

Masinile Renault 18 de la Comitetul Central / Renault 18 cars for the Central Committee

Patru poze exceptionale, luate de dl Romulus Cristea in decembrie 1989 la garajele CC si puse pe picasaweb. Am scris acum ceva timp despre un Renault 18 care putrezeste in Holboca, judetul Iasi. Se spune ca ar fi fost masina de serviciu a lui Elena Ceausescu - greu de dovedit, dar numarul 1-B-180 oricum semnifica o origine importanta. In afara de exepmlarul alb, si un exemplar greu vizibil intr-o poza cu Cercul Militar in 1986, nu stiam despre alte poze cu Renaulturile 18 aflate in Romania inainte de 1989 ... pana acuma. Se pare ca masinile dn doatarea statului (in primele patru poze) sunt Renault 18 GTL (adica, cu dotari suplimentare dar motor de 1,4 similar cu cel de Dacie) ante 1982. Existau si in Bucuresti si in judete, de obicei pentru primii secretari. R18 de mana a doua a fost importat la greu in anii 90 si majoritatea inca in existenta sunt cazane. Le tin minte pe post de taxiu pana prin 2003: designul nu mi-a placut niciodata, dar scaunele erau extraordinar de comode... O masina, uitata astazi in mare parte, care a avut o istorie mica dar importanta.

Four exceptional images taken by Mr Romulus Cristea in december 1989 at the Central Committee Garages, and placed on picasaweb. I have written about one such car quietly rotting away in Holboca, Iasi county. It is alleged to have been Elena Ceausescu's official car - difficult, though, to prove, although the "small number" plate was certainly for VIP use. Except for this white car, and another example dimply visible in a 1986 photo of the Military Club, I knew of no other images of Romanian Renaults 18 before 1989 ... until know. It seems that the state-owned cars (first four photos) are Renault 18 GTL (ie higher trim level, but with a 1.4 engine similar to the Dacia's), pre 1982. They existed in Bucharest and also the counties, mainly at county party secretary level. The R18 was heavily imported second-hand in the 1990s; the ones still existing are invariably wrecks. I remember them as taxis until about 2003; the design seemed to me to be ugly, athough the seats were unbelievably comfortable... A largely forgotten car - and one with a small but important history.







20 comments:

  1. Clar nu erau niste masini asa deosebite. Dar in cazul Romaniei, aveau alta prestanta in comparatie cu o Dacie normala.

    ReplyDelete
  2. De fapt cea mai mare parte a mecanicii de R18 era tot R12 / Dacia, astfel încât din punctul de vedere al administraţiei comuniste erau suficient de ieftine şi de uşor de întreţinut.

    ~Nautilus

    ReplyDelete
  3. Era R12 doar ca avea niste modificari destul de importante si erau si altceva, adica nu ca toate Daciile...

    ReplyDelete
  4. Salutare! Caut masini retro de vinzare sau schimb.
    felix.1977@mail.ru

    ReplyDelete
  5. In ultima vreme sunt tot mai atras de masinile vechi, acum cand toate au senzori si usb

    ReplyDelete
  6. Ce frumoase erau! si skoda daca aveai in perioada aia, erai om...

    ReplyDelete
  7. Si acum in alte tari daca ai un Mustang vechi esti om in 2013. Vazusem recent un Mustang restaurant la pretul de 150.000 euro.

    ReplyDelete
  8. Pai daca vrei senzatii tari de condus, trebuie sa scapi de toate sistemele de siguranta esp si toate alea, insa tre sa fii cu adevarat sofer !

    ReplyDelete
  9. Prin provincie am mai vazut cateva modele care pareau perfect functionale. Dar cine stie ce artificii, in genul echiparii cu piese de Dacia, s-au facut.

    ReplyDelete
  10. Imi amintesc nostalgic, prima masina cumparata de parintii mei a fost un R18. Cand au cumparat-o aveau de ales intre o dacie si R18 si eu am votat pentru R18 :) , buna masina insa au avut numai probleme cu ea , imi amintesc ca odata veneam spre casa si a luat foc instalatia electrica :)) . Dar avea si parti bune , i-a dat taicamiu 160 km/h

    ReplyDelete
  11. eu am avut un olcit :d, buna masina, insa consuma o gramada.

    ReplyDelete
  12. Prin 96 am vazut garajele din subsolul Casei poporului, la vremea aceea erau inca multe masini frumoase acolo, ARO, dacii, IMS, TV, din pacate multe au avut soarta foarte rea, in sensul ca au fost repartizate catre scoli si licee sau alte institutii, unde au zacut, neputand fi inmatriculate (nu aveau acte) pana cand au ajuns la fier vechi. La institutia unce lucram au fost aduse 3 ARO 243, 1 ARO camioneta si vreo 8 dacii dintre care doar 2 au putut fi inmatriculate cu grele interventii, restul aveau modificari gen lipsa serii, alte motoare, nu se puteau urmari si justifica provenienta. Doua dacii mi-au placut in mod deosebit, erau echipate cu motoare de 1.6 de renault alpine banuiesc, cu turbina, fiind adevarati monstri pe roti. Din pacate le-am putut folosi cat au fost numerele rosii valabile, apoi n-au trecut de RAR din cauza modificarilor....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Probabil ca erau masinile din escorta lui Ceausescu.Nu stiu exact ce dar sigur aveau modificari destul de importante la motoare,amortizoare,arcuri,planetare.

      Delete
  13. Am o intrebare care nu este legata de articol, numele de la blog provine cumva din aceasta legenda?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Volga

    ReplyDelete
  14. Atatea modele in zilele noastre, nici nu stii ce sa mai alegi. Inainte, nu aveai de unde alege...

    ReplyDelete
  15. Frumoasa masina R18, imi amintesc nostalgic de ea ,prima masina :)

    ReplyDelete
  16. masinile vechi or sa aiba cautare tot timpul

    ReplyDelete
  17. Cat de elegante si frumoase erau! :)

    ReplyDelete