Aceste imagini, din 1970 si 1971, imi inspira destul de multa nostalgie. E vorba, cum spune istoricul Dan Ciachir, de epoca in care se descopera automobilul proprietate personala. Pentru prima oara, clasa mijlocie isi poate permite asa ceva, si multi descopera placerile (si peripetiile) automobilismului. Masina era iubita, bibilita, apare in toate pozele "la iarba verde" - e ca un nou membru a familiei. In cazuri fericite noaptea se tinea in garaj; dar pentru calatoria anuala spre litoral trebuia sa fie protejata noaptea sub o prelata... In hierarhia masinilor Fiat 125 era la top, numai 250 fiind aduse in tara oficial pentru vanzare pe piata libera. In zilele de astazi cand, pentru majoritatea lumii, automobilul e pur si simplu alt bun casnic care se schimba odata la trei-patru ani, atitudinea romaneasca anilor 70 fata de automobil e o memorie distanta, vizibila numai rar, in fata vreunui bloc vechi, cand mai vedem vrreun pensionar lustruindu-si Dacia 1300 veche, pastrata impecabil...
These photos, from 1970 and 1971, bring back a sense of nostalgia. This is the era when Romania discovers the automobile. For the first time, the middle classes could, en masse, buy them, and many discovered the pleasures (and frustrations) of driving. The car was loved, polished, a feature in all photos - just like a family memember. The aim was to keep it in a grage overnight, but when it was time for the annual trip to the seaside, great care was taken to cover it in a tarpaulin lest it should get damaged. In the car hierarchy the FIAT 125 was right at the top, only 250 being officially imported for public sale. These days, when the car is just another dispoable good to be bought and sold three or four years later, 1970s Romanians' love for it is a distant memory, only brought back occasionally when, in front of some tower block, we come across a pensioner still polishing his ancient but impeccable Dacia 1300...
Matty: una pe zi
14 hours ago
Cred ca Fiat-ul 125 alb a intrat in Romania in anul 1966. Unchiul meu a avut un Fiat cu nr. 4 B 1851 (fabricatie 1967) masina care mi-a fost facuta cadou in anul 1993 la varsta de 18 ani. Majoritatea F.125 dupa anul 1980 aratau jalnic; stopuri de autobuz DAC, tencuite cu chit , vopsea matuita, tobe sparte,etc. Nu acelasi lucru pot spune de F.1300,F.1500,F.1800 modele mai vechi decat F.125.
ReplyDeleteDAN
Scuze, am vrut de fapt sa spun ca Fiat-ul 125 alb a intrat in Romania in anul 1968, asa pare dupa nr. de inmatriculare 2 B 2188.
ReplyDeleteDAN
4 B 2xxx ar fi fost tot in 1967. In 1968 deja se ajunsese la 5/6 B.
ReplyDeleteFiatul 125 a fost la vremea ei o masina extraordinara, caut demult sa achizitionez una si sa o resturez...
ReplyDeleteun prieten de al meu are un 125 de vanzare suna-ma 0722446623 ionut.
Deleteam una de vanzare ieftin
Delete0722446623
2B si 4 cifre dupa erau in general numere care apartineau ofiterilor de militie si securitate, pe masinile personale...
ReplyDeleteDepinde, erau multe si pe antebelice, adica primele masini inregistrate in 1966 dupa trecerea pe noul sistem. Intr-adevar, dupa ce au fost casate aceste masini la greu multe numere au cazut pe mana oamenilor importanti. Adevaratul prestigiu era 1 B cu trei cifre...
ReplyDelete1 B si 3 cifre nu vedeau decat secretarii "grei" ai PCR. Pe la judete era 1 +indicativ judet 3 cifre sau 4. Plus numerele galbene de pe masinile "de stat"
ReplyDeleteCred ca nomenclatura acelor ani, folosea si numere de inmatriculare la care cifrele se repetau. In filmul romanesc Eu,tu si Ovidiu apare o Dacia 1300 Standard de culoare neagra avand nr. 9 B 905.
ReplyDeleteDAN
Cu 9 B erau masinile din SAI.
ReplyDelete9 B 68961 (5 cifre dupa B) erau numere de SAI si acestea au fost introduse dupa anul 1982. Filmul "Eu tu si Ovidiu" a aparut in anul 1977.
ReplyDeleteDAN