In acest video superb se poate vedea Bucurestiul in 1964 dintr-un taximetru Volga, nr 10214-B-Tx. Multe zone sunt relativ centrale si cunoscute - Lipscani, Victoriei si Magheru sunt inconfundabile - dar, per total, e vorba de un Bucuresti complet schimbat.
Din punct de vedere automobilistic, doua puncte de interest: microbuzul TV-4M nou nout, model care se introdusese chiar in acel an, si americanca din anii 50 (Buick? Chevrolet) in fasa unei case de mahala. Cum am mai spus, in anii 50 masinile americane erau foarte cautate de catre nomenclatura. Multe si-au gasit drumul peste cortina de fier, si unele exista chiar astazi - de obicei, din pacate, in stare avansata de degradare.
In this superb video one can see 1964 Bucahrest from the windscreen of a Volga taxi, registered 10214-B-Tx. Many areas are central and well-known - Lipscani, Victoriei and Magheru are unmistakeable - but overall Bucharest has changed enormously.
From an automotive point of view, the two interesting sights are the brand new TV-4M minibus, introduced that year, and the 1950s American barge (Buick? Chevrolet?) parked outside a suburban house. As I have said before, American cars were very popular with the Romanian nomenklatura in the 1950s. Many found their way across the Iron Curtain, and several exist now - sadly by and large derelict.
din zbor (515)
1 day ago
SPLENDID!!!
ReplyDeleteAs vrea sa remarc trei lucruri:
1. Taximetristul spune ca practica aceasta meserie de 39 de ani. Adica din 1925. Va dati seama cum aratau taxiurile in 1925?
2. Mi se pare extraordinar ca taximetristul stie limba franceza. In perioada interbelica, influenta culturii franceze in Romania era atit de mare, incit pina si oamenii care nu erau "intelectuali" (ma enerveaza cuvintul asta) stiau limba franceza (desigur, nu toti, doar o parte din ei). Din pacate, dupa 1947, aceasta influenta s-a diminuat in favoarea influentei culturii sovietice, dar nu a disparut cu totul. De exemplu, chiar azi am auzit un taximetrist folosind, la telefon, expresia "Je m'en fiche.".
3. In ce priveste masinile americane folosite de nomenclatura, vreau sa spun ca am vazut la televizor niste imagini din anii '60 in care Ceausescu cobora dintr-o masina ce parea a fi un Cadillac de la sfirsitul anilor '50 sau de la inceputul anilor '60.
Si o intrebare: ce reprezinta steguletul de pe botul Volgai?
Sper sa nu vorbesc cu pacat dar nush daca omul nostru e un simplu taximetrist, nu cred ca lasau pe oricine sa intre in contact cu strainii.
ReplyDeleteVizita lui de Gaulle la Bucuresti, mai 1968: http://www.youtube.com/watch?v=LwwIRqh8pxI
ReplyDeleteCadillac?
Link-ul n-a aparut ca lumea. Mai incerc o data:
ReplyDeletehttp://www.youtube.com/watch?v=LwwIRqh8pxI
http://www.youtube.com/watch?v=LwwIRqh8pxI
ReplyDeleteNu stiu de ce, dar nu merge.
ReplyDeleteoau! oau!
ReplyDeletevedem şi cum arăta vechiul Banu Manta!
fantastic!
@ wbg_1000
ReplyDelete"Sper sa nu vorbesc cu pacat dar nush daca omul nostru e un simplu taximetrist, nu cred ca lasau pe oricine sa intre in contact cu strainii."
Mie scena mi se pare autentica. Desigur, asta nu e un argument, dar... In plus, imi doresc sa fie autentica. E prea frumoasa ca sa nu fie autentica. In plus, sa nu uitam ca "actiunea" are loc in 1964, adica in perioada in care a avut loc "dezghetul" atit in URSS (in aceasta perioada Hrusciov a condamnat public crimele stalinismului), cit si in celelalta tari comuniste.
Incredibil! Cu adevarat remarcabile imaginile.
ReplyDeleteinteresant...!
ReplyDelete1. chiar daca era un simplu taximetrist, nu cred ca putea sa zica orice voia el (cel putin, nu fara riscuri)
ReplyDelete2. traseul este zona banu manta - 1 mai - strada roma
Din comentariile de pe pagina filmuletului se pare ca "taximetristul" este de fapt Tudor Arghezi...
ReplyDelete