In primul rand, scuze pentru lipsa de posturi - am fost foarte ocupat in ultimele saptamani.
In al doilea rand am avut ocazia sa petrec cateva zile in nordul Romaniei, prima mea vizita din 2011, in mod special la Piatra Neamt. Bine inteles, am fost foarte interesat de ce era pe strada.
Vizitand Estonia in 2010 am remarcat ca masinile comuniste disparusera total de pe strada. In Tallinn cel putin, nu am vazut decat vreo 6-7 Lade, majoritatea in cartiere sarace, si un singur UAZ. De Moskvich si de Volga nici vorba. In Romania totusi, Daciile vechi, 1300 si 1310, raman o prezenta semnificativa pe sosele. Bine inteles, in numere mai reduse si in general in stare proasta, dar exemplare interesante inca se pot gasi.
In rest, masinile interesante s-au dus! Nici vorba de modelele din anii 60 sau de la inceputul anilor 70. Foarte rar, am vazut vreo lada sau Skoda 105. Un Trabant, la piata, in circulatie; altul, bine intretinut, intr-o curte langa un Audi A6. Oltcit si ARO aproape au disparut; TV am vazut numai la tara.
Chiar si modelele din anii 70 si 80 importate direct dupa Revolutie nu prea mai sunt. Aceste modele exista in numere minuscule chiar in tarile unde au fost importate la greu: in Marea Britanie, spre exemplu, exista sub 50 de Renault 18 in toata tara, din care numai doua cu cutie automata.
In general nu e un motiv sa fim foarte tristi: majoritatea (desi nu toate) masinilor duse erau in stare precara, nu erau modele exceptional de rare sau valoroase, si parcul auto trebuia innoit. Totusi, ar fi pacat sa dispara toate. Cand am inceput sa fotografiez masini vechi din tara, prin 2002 / 2003, nici nu ma gandeam sa surprind vreun Fiat 850, Dacie 1100 sau VW broscuta. Astazi, au disparut complet din peisaj.
Cele mai spectaculoase masini pe care le stiam in Piatra Neamt au si ele disparut in ultimii zece ani. Printre ele, amintim Mercedes W114 cu sapte scaune, mai multe Mercedes Heckflosse, Ford Mustang 1965, Buick Roadmaster 1955, Mercury 1965, VW1600TL, mai multe Opel Olympia, Moskvich 407, Wartburg 312, Renault Gordini... Desigur erau si mai multe.
Termin pe un punct incurajator: cele trei masini din Piatra Neamt din anii 50, cu o raritate si valoare reala, inca exista. Sunt modificate, nu sunt in starea cea mai buna, dar s-au conservat. Una din ele, un GAZ 69 din 1958, chiar circula aproape zilnic!
Renault 18 in stare excelenta
Volvo 343 din primele serii, importat din Germania in anii 90. Masina urata dar foarte, foarte rara, mai ales cu accesorii de epoca.
Dacia 1310 exceptional de bine intretinuta
Celebrul prototip Dacia adus de la Pitesti prin 2006. Intr-o stare remarcabila de conservare. Nu am vazut-o circuland niciodata.
Dacia 1310 Sport, prost vopsita in oranj. Dupa masca din fata, initial am crezut ca e un rarisim model din primele serii, dar mi-am dat seama ca e un model cu "usa lunga", deci dupa 1986. Clar, masca din fata a fost schimbata ulterior. Probabil se planifica un proiect retro, gen AB-84-VTM.
Gaz-ul din 1958. Poza e din 2011 dar am vazut masina circuland.
Dacie, inca pe numere vechi. Masina sta in acelasi loc din anii 90. Nu a fost prea vizibil mancata de rugina.
Dacia 1304 "ochelarista" nu prea mai exista. Sper sa nu mearga pe calea Daciilor 1302, care astazi sunt extincte in stare nemodificata.
In zona Suceava, doua Warszawe. Posibil cea bleu e fosta 1-SV-5358.
O foarte rara Dacie 1310 TLX din anii 80, cu faruri de Oltcit si interior de plastic. Dintr-o serie limitata. Marjoritatea au ajuns la elita anilor 80.
Dacia 1300 circa 1973/74, imperfect revopsita dar in stare foarte buna.
Oltcit Pick-up, masina construita intr-o serie limitata si astazi imposibil de vazut.
Doua Dacii 1300, cu diferite modificari dar mentinute in stare decenta.
Dacia 1300 model 1981 cu parfum de epoca. Parca numai numerele cu steagul European strica peisajul.Greu de gasit o Dacie veche nemodificata cu oglinzi moderne...
...Totusi, inca una! Inca un model foarte frumos pastrat.
Golf 4x4, o ciudatenie!
In final, cele doua masini "istorice" din oras, in poze neluate de mine. Pobeda, cu motorul original, circula foarte rar, iar ZIM-ul, astazi cu numere noi, nu circula deloc dar a fost expus spre vanzare la un pret aberant. Motorul a fost schimbat prin anii 80, cand masina era una din cele mai impresionante din oras.