"Masinile de fite" nu sunt deloc un fenomen modern in Romania. Obsesia de a rupe gura targlui, poate normala in primele zile ale automobilsmului sau intr-o societate care a facut prea repede tranzitia intre comunism si capitalism, nu a pierit nici in capitala comunista. Daca ne uptam la cam toate filmele din perioada 1970 - 1989, banditii conduc masini occidentale, fie ele decapotabile americane sau model nou-noute germane. Oamenii decenti, put si simplu, sunt mai modesti. Dar cat ne impresioneaza o masina tare pe strada...!
Povesti sunt destule. Tatal meu avea masini vestice si facea furori, mai ales cu un Audi 100 GL. Dar era un nimica pe langa ce aveau altii. In fiecare an sosea un italian pe litoral cu un Ferrari pe platforma, gropile fiind prea mai pentru a conduce masina distanta lunga. In Bucuresti, langa Ateneu, ceva timp a fost parcat un Rolls. Jaguar E-Type existau cel putin doua inscrise in Romania, precum un Maserati 3500GT care a mai supravietuit in stare teribila. Alfe sau Lancii sportive nu erau necesar o raritate. Iar cand veneau in bucuresti sau pe litoral turisti straini, soseau si amatori din provincie sa vada si sa fotografieze aceste ciudatenii pe patru roti. Treaba s-a schuimbat in anii 80, cand chiar un Renault 9 sau un Ford Taunus nou erau ceva miraculos. Dar fitele n-au disparut niciodata...
foto 1 - Bucuresti, 1972, Mustang
foto 2,3 - Constanta, 1971, din filmul "Brigada Diverse"
foto 4 - Bucuresti, 1974, Universitate - de pe muzeul de fotografie lui Alex Galmeanu
foto 5 - Sibiu, 1967
foto 6 - E-type american in Bucuresti, 1964, de pe muzeul de fotografie lui Alex Galmeanu
foto 7 - Constanta, circa 1970, cu un Jaguar E-type, de pe muzeul de fotografie lui Alex Galmeanu
There's nothing new about flash cars in Romania. The obsession with having something better than everyone else, perhaps understandable in the early days of motoring or in the transition period from capitalism to Communism, died down hard even under Communism. In pretty much all Seventies and Eighties Romanian films, all the baddies drive Western cars, either German or American tin. The implication was that decent people are more modest. But how people stared at them.
Anecdotes are endless. My own father was mobbed whenever he turned up with a new Western car, and most of all in a Audi 100 GL. But his car was nothing. Every year the same Italian would turn up on the Black Sea Cost towing a Ferrari, the local roads being too bad to drive the thing. In Bucharest there was for some time a Rolls Royce. At least two E-types plied the Romanian streets on Romanian plates, as did a Maserati 3500GT which still survives now. Next to them, sporting Alfas or Lancias were relatively banal. Of course, things changed in the 1980s, when even a Reanult 9 or a new Ford Taunus would create riots. But the Romanian has never lost his taste for flashy cars!
1. Mustang, Bucharest, 1972
2, 3. Constanta, 1971, from the Brigada Diverse films
4. Italian cars, Bucharest, 1974 - from Alex Galmeanu's photo museum
5. Sibiu 1967
6. American E-type, Bucharest, 1964 - from Alex Galmeanu's photo museum
7. E-type, circa 1970, Constanta, from Alex Galmeanu's photo museum
a fost nevoie să cadă stîlpi.
17 hours ago
Sunt curios daca se mai stie ceva de Buick-ul din B.D. Sau daca stie cineva istoria lui, la fel si masina din Nea Marin Miliardar - totusi sunt niste masini vedete
ReplyDeleteDin cea am auzit Cadillacul din Nea Marin e vopsit rosu si fara motor intr-o hala la Buftea. Nu mai stiu nimic de Buick-ul din B.D. - multe masini de la Buftea au fost casate recent, inclusiv un Fiat 1800 carosat special limuzina de atelierele Lombardi. Totusi in Neamt s-a scos acum cativa ani dintr-o sura un Cadillac decapotabil 1969, deci cine stie pe unde o mai fi...
ReplyDeleteAudi 100 GL ehee ce masina !
ReplyDeleteIn prima poza Ford Mustang Mach 1 Custom, cel mai probabil ii apartinea lui Ion Tiriac (1969) ulterior vanzandu-l (1971) si reprimindu-l inapoi sub forma de cadou (2002).
Pozele 2,3 Buick Riviera, nu am mai multe date despre el dar in film arata jalnic, nu cred ca a mai fost exploatat mult dupa. Elena Ceausescu detinea un Riviera coupe negru.
Cat despre poza 4 la masini englezesti nu ma pricep.
In poza 5 iar avem o supermasina Pontiac GTO(1965) concuret direct al modelului Mustang de la Ford.
Nu stiu ce masina este oribilitatea din prim-plan in poza 6.
Mai circula pe net o poza cu un BMW 635 undeva pe la piata Matache.
In perioada de dinainte de 89 m-au marcat cateva masini pe strazile Bucurestiului: Ferarri Testarosa, Corvette C4, Lamborghini Espada, Mercedes SLC 280.
Nu e masina lui Tiri, era probabil in trecere. Fiat-ul era 2300. In poza de la Inter sunt 2 Lancia Fulvia Coupe , varianta Zagato e in prim plan.
ReplyDeleteCare Fiat?
ReplyDeleteSalutari, ai vreo informatie despre locatia sau stare Maserati-ului 3500 gt pe care l-ai pomenit?
ReplyDeleteSalut
ReplyDeleteIn poza 5 nu e un pontiac GTO ci un ford galaxi 500 iar in poza 6 nu e o oribilitate ci o fulvia zagato .
ceva timp a fost parcat un Rolls. Jaguar E-Type existau cel putin doua inscrise in Romania, precum un Maserati 3500GT care a mai supravietuit in stare teribila inchiriere limuzina bucuresti
ReplyDeleteMasinile de epoca arata extraordinar in ultimii ani am vazut ca sunt disponibile si la firme specializate.
ReplyDeleteÎn Floreasca era un italian cu o masină rosie decapotabila şi faruri escamotabile. :)
ReplyDeleteParcă am văzut o şi pe platformă...
Il chema Suardi. A murit.
În Floreasca era un italian cu o masină rosie decapotabila şi faruri escamotabile. :)
ReplyDeleteParcă am văzut o şi pe platformă...
Il chema Suardi. A murit.