19 January 2022

Masini oficiale, 1966 / Official cars, 1966

Dintr-o arhiva sarba, imagini impresionante cu vizita lui Tito in Romania in aprilie 1966. Se vad o gramada de Mercedesuri si Opeluri Admiral, proaspat importate de stat, plus celebrul Cadillac decapotabil din 1960 folosit initial de Dej, apoi de Ceausescu. Remarcam si flota de motociclete BMW, un Chevrolet Impala model 1962, folosit pentru filmari, care astazi supravietuieste in Austria, o limuzina Mercedes 600 Pullman, si inca un Cadillac 1960, berlina. Adaugam si cateva poze cotidiane facute de echipa iugoslava. Numerele, in format xxxx-B, urmau sa se schimbe in luna urmatoare.

From a Serbian archive, some impressive images of Tito's visit to Romania in April 1966. There are a lot of Mercedes and Opel Admirals, recently imported for use by the state, plus the famous 1960 Cadillac convertible first used by Gheorghiu-Dej and then by Ceausescu. Also visible is the fleet of BMW motorcylces, a 1962 Chevrolet Impala used for filming, which still exists in Austria, a Mercedes 600 Pullman, and a 1960 Cadillac Sedan. Also featuring are a few shots of daily life made by the Yugoslavian team. The licence plates, in the xxxx-B format, were to change in the following month.











































2 comments:

  1. Am cautat ani de zile informatii despre "celebrul Cadillac" al lui Ceausescu. O masina similara apare (fara numar de inmatriculare) in filmul "S-a furat o bomba", din 1961, m-am gandit ca putea fi aceeasi masina. Filmul e facut pe vremea lui Gheorghiu-Dej, si n-ar fi fost prima data ca masinile de protocol sunt imprumutate. La funeraliile Mariei Tanase Zil-ul decapotabil al lui Gheorghiu-Dej a fost folosit pentru transportul cameramanilor. M-am mai gandit si ca, poate, Cadillacul a fost al studiourilor Buftea (aveau in garaj diverse masini, inclusiv un Duesenberg de colectie) si Ceausescu si-a insusit-o. Ciudatenia e ca dupa 1968, cand numerele masinilor devin de forma 1-B-XXXX, Cadillac-ul apare cu cel putin 5 numere de inmatriculare diferite. O fi vreo smecherie de securitate, mi-am zis.
    Articolul de fata lamureste o problema majora: au existat cel putin DOUA Cadillac-uri. Tito e plimbat cu 485-B si 763-B. Cel cu numarul 763-B are grila din fata usor deformata, de parca ar fi fost accidentat si reparat de mesteri nepriceputi. Pare ca si toata partea stanga a caroseriei a fost reparata, e usor ondulata. Cadillac-ul 485-B are grila perfecta, toata masina arata ca scoasa din fabrica. In fotografii gasite din perioada 1968-1978 se observa aceleasi diferente estetice, si cea cu grila indoita, inconfundabila, denota ca intr-adevar se schimbau numerele de inmatriculare dupa bunul plac. Cele doua masini se vad impreuna in foto nr.30 din acest articol.
    Enigma devine si mai mare, in fotografiile nr.13, nr.18 si nr.36 apar 2 Cadillac-uri in coloana oficiala. In timp ce personalitatile sunt in 763-B (cea deformata), a doua pare ca ar avea 4 usi, iar numarul de inmatriculare (neclar) pare a fi sau 2054-B sau 3054-B, in nici un caz 485-B.
    Tito avea si el un Cadillac asemanator, cu 4 usi, primit cadou de la americani si personalizat in Italia, dar acea masina avea 2 proiectoare montate pe langa parbriz, deci cea din imagini nu e a lui Tito. N-ar fi fost caz particular ca musafirul sa-si aduca propria masina in Romania (sau o limuzina a ambasadei lor), au mai facut-o Nixon si Brejnev.

    ReplyDelete
  2. P.S. - scuze, am uitat sa ma semnez: Dan

    ReplyDelete